Głównej zawartości

 

joomplu:54

 

Wakacje to czas relaksu, błogiego wypoczynku i oderwania się od codziennych obowiązków. Letni wyjazd z dala od domu z grupą znajomych, zmniejszona kontrola rodziców, zwiększona liczba nowych znajomości sprzyja inicjacji ze środkami psychoaktywnymi.

Na rynku substancji psychoaktywnych pojawiły się nowe substancje, których zażycie jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia. Należy do nich etazen (substancja z grupy opioidów). Narkotyk ten, będący zamiennikiem heroiny lub fentanylu, może występować w postaci szarego proszku o wysokim stężeniu (czysta substancja), jak również przybierać postać suszu do palenia, liquidu do e-papierosa oraz sprayu donosowego. Opioid ten jest szczególnie niebezpieczny ze względu na jego właściwości toksyczne oraz dużą siłę działania – przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina.

Osoba po użyciu opioidów:

  • ma zaburzenia świadomości, jest zwykle splątana i podsypiająca,
  • stwierdza się: wąskie („szpilkowate”) źrenice , bradykardię (zwolnienie czynności serca), niskie ciśnienie tętnicze,
  • ma groźne dla życia zaburzenia oddechowe, w tym całkowite zatrzymanie oddechu, co prowadzi do śmierci.

Pamiętaj!

• Nawet jednorazowe zażycie substancji psychoaktywnych może być początkiem  

   problemów.

•   Nie ma bezpiecznych substancji psychoaktywnych! Ich zażywanie grozi utratą  

   zdrowia i życia!

•   Substancje psychoaktywne mogą być niebezpieczne nie tylko dla osoby, która je

   zażywają ale również dla osób z otoczenia (nieoczekiwane zachowania i objawy,

   które mogą występować u osób będących pod wpływem substancji

   psychoaktywnych).

Nie bądź obojętny!       Reaguj !      Nie czekaj!       Skorzystaj z pomocy!

800 060 800

Bezpłatna, całodobowa Infolinia Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Celem infolinii jest udzielanie informacji na temat zjawiska zażywania środków psychoaktywnych.


Autor: Tomasz Pucyk | Utworzono: 2020-07-31 10:50:59 | Zmodyfikowano: 2020-07-31 10:50:59 | Odsłon: 51